REECS

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

De Ondernemingsbeurs

Inhoudsopgave

Doel(en)

De contact mogelijkheden van een MKB-ondernemer vergroten om een geschikte koper / verkoper te vinden van bedrijven.

Omschrijving

De ondernemersbeurs is een bestand van kopers en verkopers van bedrijven. Voor de Ondernemingsbeurs hadden vele partijen een eigen klein afgeschermd bestand van kopers en verkopers van bedrijven in eigen beheer. Verdeeld over alle regio’s en sectoren was de efficiency en trefkans minimaal. Via het “gastheer” bestand Ondernemingsbeurs werd dit met behoud van spelregels m.b.t. privacy en behoud van de klant principe voor zakelijke dienstverleners doorbroken en ontstond een landelijk systeem met meer dan duizend profielen.
Voor de participerende bedrijven leverde het meer relevante contactmogelijkheden en voor de (achterliggende) zakelijke dienstverleners ontsluiting van, eerder gesloten deelbestanden en meer
toegevoegde waarde in hun dienstverlening.

Historie

De centraal landelijke Ondernemingsbeurs was een initiatief van de Vereniging van Kamers van Koophandel. De Kamer Den Bosch functioneerde als host voor het netwerksysteem. Voor de Ondernemingsbeurs hadden vele partijen een eigen klein afgeschermd bestand van kopers en verkopers van bedrijven in eigen beheer. Verdeeld over alle regio’s en sectoren was de efficiency en trefkans minimaal. Via het “gastheer” bestand Ondernemingsbeurs werd dit met behoud van spelregels m.b.t. privacy en behoud van de klant principe voor zakelijke dienstverleners doorbroken en ontstond een landelijk systeem met meer dan duizend profielen.
Vanuit elk van de 36 kamers van Koophandel konden ondernemers en potentiële kopers zichzelf inschrijven in het contactbemiddelingssysteem. Maar ze konden zich ook laten vertegenwoordigers door hun zakelijke intermediair als bank, accountant, notaris of overnamespecialist. Via een aantal zoekcriteria werden de profielen gematcht en werd bij een hit dit doorgegeven aan de profiel inbrengende partij. Met name dit laatste principe van “behoud van de klant” heeft het succes van de beurs positief beïnvloed.

Hoe / werkwijze

  1. Vind een (regionale) onafhankelijke actor die als host voor een dergelijk netwerksysteem kan functioneren en uitgebreid toegang heeft tot het Handelsregister.
  2. Zet de ondernemersbeurs/contactbemiddelingssysteem op.
  3. Stel de speregels op vanuit vigerende wetgeving (privacy) en behoud van de klant.
  4. Geef publiciteit aan het initiatief.
  5. Organiseer aanvullende bedrijfsdatings en kennisbijeenkomsten

Voorwaarden

Let op de privacywetgeving!

Bronnen / meer informatie / advies

Rob van Engelenburg: [email protected]

Aantal weergave: 225